ZIEMIE NIEODZYSKANE
D ziękuję za poruszenie w artykule "Ziemie nieodzyskane" (nr 40) tematu zaniechania działań na rzecz integracji wszystkich części terytorium dzisiejszej Polski. Sprawa jest tym bardziej niepokojąca, że skutkiem ubocznym obecnego podziału terytorialnego kraju jest tendencja do "zamykania się" w granicach interesu konkretnego województwa (nazywanego coraz częściej regionem bez żadnego - w niektórych wypadkach - uzasadnienia historycznego czy geograficznego). Jak słusznie zauważyli autorzy, zaniechanie budowy połączeń komunikacyjnych łączących tereny, które należały do Polski przed 1939 r., z terenami uzyskanymi po II wojnie światowej bezpośrednio wpływa zarówno na rozwój gospodarczy, jak i społeczny jednych i drugich. Jako ciekawostkę chciałbym dodać, że już w atlasie szkolnym Polski z 1951 r. (byłem wówczas uczniem szkoły podstawowej)zaznaczono m.in. planowaną do realizacji w planie 6-letnim (sic!) budowę połączenia kolejowego Wieruszów - Sieradz, które skróciłoby radykalnie czas podróży lub transportu towarów z Warszawy do Wrocławia.
Jan Bajorek
D ziękuję za poruszenie w artykule "Ziemie nieodzyskane" (nr 40) tematu zaniechania działań na rzecz integracji wszystkich części terytorium dzisiejszej Polski. Sprawa jest tym bardziej niepokojąca, że skutkiem ubocznym obecnego podziału terytorialnego kraju jest tendencja do "zamykania się" w granicach interesu konkretnego województwa (nazywanego coraz częściej regionem bez żadnego - w niektórych wypadkach - uzasadnienia historycznego czy geograficznego). Jak słusznie zauważyli autorzy, zaniechanie budowy połączeń komunikacyjnych łączących tereny, które należały do Polski przed 1939 r., z terenami uzyskanymi po II wojnie światowej bezpośrednio wpływa zarówno na rozwój gospodarczy, jak i społeczny jednych i drugich. Jako ciekawostkę chciałbym dodać, że już w atlasie szkolnym Polski z 1951 r. (byłem wówczas uczniem szkoły podstawowej)zaznaczono m.in. planowaną do realizacji w planie 6-letnim (sic!) budowę połączenia kolejowego Wieruszów - Sieradz, które skróciłoby radykalnie czas podróży lub transportu towarów z Warszawy do Wrocławia.
Jan Bajorek
Więcej możesz przeczytać w 43/2006 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.