Do niedawna do koncept store’u, czyli sklepu z pomysłami na przyjemności, szło się po rzeczy ultradesignerskie, a przede wszystkim ultranowe. Dziś już koncept się zmienił, bo kryzys ekonomiczny osłabił konsumpcyjne zapędy. Inna jest więc oferta tych sklepów, ale też mechanizm handlu. Jak w Merci, najnowszym paryskim koncept storze.
Jednym z najsłynniejszych koncept store’ów jest Colette przy Faubourg St. Honoré w Paryżu. Miejsce przyciąga tłumy, głównie turystów, którzy robią tu sobie zdjęcia jak na tle wieży Eiffla. W gablotach stoi najnowszy sprzęt hi-tech do słuchania muzyki, regały wypełniają raperskie adidasy. W barku woda z lodowca, a na pięterku wyselekcjonowane rzeczy z różnych kolekcji – głównie takie, które malowniczo wyglądają na manekinie i dobrze świadczą o talencie autora. I tak już ponad dziesięć lat. Szybkie zmiany dekoracji i oferty, ale zasada ciągle ta sama: selektywnie i subiektywnie. Wypada wiedzieć, co pokazuje Colette, ale czy koniecznie kupić? Wszak za miesiąc będzie nowy model słuchawek czy okularów. Wieloletni bieg po nowości nieco wyczerpał formułę. Dotychczas się zdawało, że jest ona jasna: sklep oparty na autorskim koncepcie, często łączy sprzedaż wielu marek i różnego rodzaju produktów. W dodatku lubi się zadomowić w miejscach nietypowych i malowniczych (choćby warszawski Likus Concept Store w pomieszczeniach starej łaźni czy Warszawskie Usługi Szklarskie w niepozornym baraczku szklarza, gdzie sprzedaje się m.in. kolekcje Comme des Garćons). Unika reklamy, chyba że jest szeptana. Bywa, że towarzyszy mu kawiarnia, restauracja lub mały hotelik (np. wzorcowy dla wielu mediolański koncept store 10 Corso Como oferuje tylko trzy pokoje i jest najbardziej pożądanym miejscem na nocleg w mieście). Nowojorska siedziba koncept store’u Apple’a przypomina muzeum sztuki nowoczesnej. Z kolei gigantyczny koncept store Nike w Paryżu ma lokalizację na Polach Elizejskich. Niedawno przy Chmielnej w Warszawie otwarto Casio Concept Store, pierwszy w Europie. To wciąż sklepy, tyle że ciekawsze.
Więcej możesz przeczytać w 12/2009 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.