WYDARZENIA
RECENZJE
- Krótko po Wolsku
Bezpieczna służba
Po latach chudych powieść kryminalna wraca do łask. Pomyślałem sobie, a może by tak napisać coś w stylu Chandlera: Waszyngton, lata dwudzieste, grupa mafiosów postanawia powołać fundację, której celem jest wspieranie wdów i sierot po policjantach - to oficjalnie. W statucie wśród celów, którymi ma się zajmować fundacja, byłby obrót dziełami sztuki, biżuterią, złotem. O praniu pieniędzy ani słowa, ale rozumie się samo przez się, że w skorumpowanych USA "kto ma pralnię, ten ma władzę". Gangsterzy ze swym projektem zwracają się do zwierzchnika FBI, CIA, a może NSA. Ten, przeżywając miłe chwile w ich towarzystwie na pokładzie helikoptera, wyraża aprobatę dla fundacji i wyznacza oficera, który ma pomagać w układaniu statutu... I dwa możliwe rozwiązania. Sprawa nie wypala albo przeciwnie. W wypadku powodzenia fundatorzy brylują na czele listy najbogatszych Amerykanów tygodnika "Time", otoczeni szacunkiem przez wdowy i sieroty po ministrach, kongresmanach i komendantach policji, bez strachu, że zajmie się nimi senacka komisja śledcza. Pełna fantazja! Miałem nawet tytuł dla książki "Bezpieczna Służba" kiedy okazało się, ze popełniłbym plagiat. Tę historię już napisało samo życie. Tyle że nie w Stanach Zjednoczonych czasów prohibicji, lecz w Polsce budującej demokrację. Po raz któryś życie okazało się bardziej niezwykłe niż literatura.
Marcin Wolski
- Wydarzenie tygodnia
Do czterech razy sztuka
J eden z najsłynniejszych i najbardziej dochodowych producentów w historii Hollywood Jerry Bruckheimer już trzykrotnie do swych filmów zapraszał Nicolasa Cage`a ("Twierdza", "Con Air", "60 sekund"). Teraz spotkali się po raz czwarty, by wśród tajemnic templariuszy i ojców założycieli Stanów Zjednoczonych poszukać skarbu wartego miliony dolarów. Na ekranie Cage`a dzielnie wspierają m.in. Diane Kruger jako sceptyczna pani muzeolog, Jon Voight - w roli ojca i Harvey Keitel - policjant. W przeciwnika, który robi wszystko, by przechwycić ów skarb, wcielił się specjalista od ról bezwzględnych łotrów - Sean Bean. Cage, który ma w swym dorobku Oscara za "Zostawić Las Vegas", z pewnością nie dostanie statuetki za rolę w "Skarbie narodów", ale widzowie, którzy uwielbiają wybuchy i pogonie, nie uznają ponad dwóch godzin w kinie za zmarnowane. Bo przecież są dziesiątki śladów, które wskazują, iż taki skarb ukryto. W rozwikłaniu zagadki pomogą znaki na banknocie jednodolarowym i mapa na odwrocie oryginału Deklaracji Niepodległości. Jednodolarówkę ma każdy, ażeby zaś odczytać dobrze ukrytą mapę, trzeba nie tylko wykraść z muzeum oryginał dokumentu, ale znaleźć jeszcze klucz do odczytania szyfru. Film pod patronatem "Wprost". (KS)
"Skarb narodów",
reż. Jon Turteltaub, USA
- Wystawa
Falk jak Bacon
Feliks Falk, reżyser filmowy, powraca do swojej pierwszej miłości, czyli malarstwa. Autor "Wodzireja"
i "Samowolki" po prawie trzydziestu latach pokazał część swojego sztalugowego dorobku. Jego rysunki czasem są bliższe abstrakcji, innym razem, na przykład w niepokojących wizerunkach kobiet, przypominają dzieła Francisa Bacona. Na niektórych obrazach ludzkie sylwetki są połączone z formami geometrycznymi - wydają się zrośnięte z domami czy mieszkaniami. Plastyczne dokonania (ponad 40 prac) reżysera można oglądać w warszawskiej galerii Willa Struvego do 9 lutego. (ŁR)
- Muzyka
Możdżer w "Pani"
Miesięcznik "Pani" przygotował na walentynki (czyli w lutowym numerze) płytę z muzyką do spektaklu "Tango z Lady M" autorstwa Leszka Możdżera. Świetny kompozytor i pianista stworzył tę muzykę do spektaklu Ewy Wycichowskiej. Na płycie znalazły się utwory inspirowane tangiem - dynamiczne, pełne witalności. Możdżer muzyką, a Wycichowska tańcem opowiedzieli współczesną historię o przebaczeniu, o tym, że taniec to nie tylko środek wyrazu, ale przede wszystkim język - bardziej uniwersalny od innych. (ŁR)
- Chemia z kapustą
Wszystko i nic - tak najkrócej można opisać nowy album Chemical Brothers. Ten duet wypłynął na fali popularności płyty Prodigy "Music for the Jilted Generation" z 1995 r. Dwa pierwsze albumy zespołu idealnie wpisywały się w stylistykę wypracowaną przez Prodigy, ale brzmiały świeżo i oryginalnie. Kolejną płytę, "Surrender" z 1999 r., można uznać za kwintesencję stylu techno-rave królującego w ostatniej dekadzie XX wieku. Przedostatniego albumu "Come with Us" już nie dało się słuchać. I tak też jest z najnowszą płytą. Muzycy włożyli do niej wszystko: techno, hip-hop, rocka, muzykę arabską, ale żaden utwór nie zasługuje na więcej niż jednokrotne przesłuchanie. - My nie gramy techno - zarzekają się w rozmowie z "Wprost" Chemical Brothers. - Zaczęliśmy od hip-hopu, później graliśmy rocka z domieszką muzyki elektronicznej - dodają. Szkoda, że twórcy tak dobrego utworu jak "Hey Girl, Hey Boy" wyrzekają się własnej przeszłości. I dla nich, i dla ich fanów byłoby lepiej, gdyby trzymali się jednej stylistyki.
Agaton Koziński
Chemical Brothers "Push The Button", Pomaton/EMI
RECENZJE
- DVD
Niech Żyje Marxizm!
Tylko czwórce amerykańskich komików za kilka lat będziemy zawdzięczać, że nazwisko Marks cokolwiek będzie mówiło przeciętnemu człowiekowi. Dorobek Karola pięknie się zdewaluował, za to filmy Groucho, Chico, Harpo i Zeppo śmieszą dziś tak samo, jak siedemdziesiąt lat temu. Pod koniec zeszłego roku na nasz rynek DVD trafiła świetnie przygotowana kolekcja sześciu ich filmów - teraz można ją uzupełnić o dwa kolejne. W pełnometrażowym debiucie braci Marx - "Orzechy kokosowe" (z 1929 r.) - akcja rozgrywa się w hotelu, którego właścicielem jest Groucho. Z kolei w późniejszym o dwa lata "Małpim interesie" komicy wyruszają na gapę w rejs po Atlantyku. Jeśli nigdy nie widzieliście, jak bracia Marx schodzą po trapie statku, to nie wiecie, co to prawdziwa komedia.
Kamil Śmiałkowski
Bracia Marx: "Orzechy kokosowe", "Małpi interes", Universal
- Kino
Miłosny kwartet
Jeszcze w HBO można oglądać często nagradzany serial "Anioły w Ameryce" w reżyserii Mike`a Nicholsa, a już do kin trafia najnowsze pełnometrażowe dzieło reżysera "Absolwenta". Film "Bliżej" to opowieść o skomplikowanym uczuciowym czworokącie, w którym wszystko się może zdarzyć. Siłą tego kameralnego dramatu są przede wszystkim aktorzy, bo cały zaangażowany kwartet to wielkie osobowości ekranu. Pierwszą parę tworzą Julia Roberts i Jude Law, a drugą Clive Oven i Natalie Portman. Druga nie jest gorsza, bo to właśnie Owen i Portman za swoje kreacje odebrali tydzień temu Złote Globy dla najlepszych aktorów drugoplanowych. A to dobrze wróży przed Oscarami.
Kamil Śmiałkowski
"Bliżej ", reż. Mike Nichols, USA
- Książka
Siostra na części zamienne
To z pozoru historia typowej amerykańskiej rodziny z klasy średniej:
z dwoma samochodami, trójką dzieci. Jednak Kate od dzieciństwa cierpi na białaczkę, której ponury cień towarzyszy wszystkim domownikom. Jej siostra Anna została spłodzona, by być magazynem zdrowych komórek dla chorego rodzeństwa. Okrutna świadomość tego faktu i kolejne zabiegi rodzą bunt trzynastolatki. Chcąc decydować o własnym życiu i ciele, występuje ona na drogę sądową przeciwko rodzicom. Dramatyczna historia pisana z punktu widzenia różnych bohaterów rodzi wiele dylematów etycznej natury.
Marta Sawicka
Jodi Picoult, "Bez mojej zgody", Prószyński i S-ka
"WPROST" POLECA |
---|
Ewa Lipska Gdzie indziej Wydawnictwo Literackie "Chciałabym mieszkać Gdzie Indziej./W haftowanych ręcznie miasteczkach./Spotykać się z tymi/którzy nie przychodzą na świat./Bylibyśmy wreszcie szczęśliwie samotni." - czytamy w najnowszym tomie krakowskiej poetki. Tomasz Różycki Wiersze Lampa i Iskra Boża Książka bodaj najlepszego polskiego poety młodego pokolenia (rocznik `70) i laureata Nagrody Kościelskich. W tomie zgromadzono cały poetycki dorobek opolskiego autora, czyli utwory z czterech poprzednich zbiorów. Rafał Wojaczek Wiersze PIW "Tylko z wahań żyje śmierć" - pisał poeta. Wahaniami żyje też jego niepokojąca poezja, rozpięta między miłością i śmiercią, bólem i rozkoszą. W zbiorze są wiersze z tomów: "Sezon", "Inna bajka", "Nie skończona krucjata" i "Którego nie było" oraz kilkadziesiąt tekstów rozproszonych. Ryszard Krynicki Kamień, szron Wydawnictwo a5 Osiem lat czekaliśmy na najnowszy zbiór poety pokolenia "świata nie przedstawionego". To głos cichy, oszczędny. Kładzie się on "szronem szeptu" na wrzaskliwym, pełnym paradoksów i trywializmów współczesnym świecie. Świt żywych trupów reż. Zack Snyder Universal Nowa wersja klasycznego horroru George`a A. Romero o grupie ludzi oblężonych przez zombi w centrum handlowym. W XXI wieku nawet żywe trupy są mocniejsze, szybsze i bardziej pomysłowe, co tylko potęguje nasze emocje. Nie oglądaj się teraz reż. Nicolas Roeg Vision Straszyć widza można nie tylko kanibalami i zombi. Klasyczny film z Donaldem Sutherlandem z 1973 r. przeraża, jak rzadko które współczesne dzieło, a osiąga to prawie wyłącznie klimatem i klaustrofobicznymi obrazkami Wenecji. Teksańska masakra piłą mechaniczną reż. Marcus Nispel SPI Trzydzieści lat temu Tobe Hooper zapoczątkował nowy gatunek horroru (o nastolatkach mordowanych na odludziu). W nowej wersji tylko nastolatki są nowe - cała reszta jak zwykle krwawa i głośna. Smakosz 2 reż. Victor Salva Monolith Horror to gatunek najczęściej rozwijający się w cykle filmowe. Po sukcesie pierwszego "Smakosza" szybko i tanio powstał drugi, w którym tytułowy potwór ma już do zjedzenia cały autokar licealistów. A "Smakosz 3" już jest kręcony. |
Więcej możesz przeczytać w 4/2005 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.