Okazja na rozwój
Dofinansowanie Unii Europejskiej w projektach podjętych do końca 2007 roku działających na rzecz kobiet na rynku pracy pokryło prawie 78 proc. kosztów
>Mały Jaś ma cztery latka, więc dopiero od roku chodzi do przedszkola, wcześniej na co dzień zajmowała się nim mama – Halina, która korzystała z urlopu wychowawczego. W tym czasie dużo rozmyślała o przyszłości rodziny, niezależności finansowej, a przede wszystkim możliwości realizacji swoich ambicji zawodowych. W efekcie doszła do wniosku, że najwyższy czas wziąć los we własne ręce. Postanowiła, że gdy Jaś będzie już na tyle duży, żeby pójść do przedszkola, ona założy własną firmę. Skończyła studia w kolegium nauczycielskim na wydziale lingwistyki w zakresie języka hiszpańskiego, przez wiele lat pracowała w szkołach państwowych. Ma doświadczenie zarówno w uczeniu małych dzieci, jak i nastolatków, najbardziej jednak lubi pracę z uczniami podstawówki. Halina pragnie się poświęcić pracy nauczyciela, ma jednak świadomość nikłych szans na wzrost niezbyt wysokich zarobków i perspektywę skromnej emerytury. Dlatego postanowiła coś zmienić – zawalczyć o lepszą przyszłość.
>Razem z mężem doszła do wniosku, że założy własną firmę – szkołę języków obcych dla najmłodszych. Do współpracy namówiła też dobrą koleżankę ze studiów. Przyjaciółki, zanim zagłębiły się w proces powstawania własnego przedsiębiorstwa, postanowiły zainwestować w swój rozwój i podnieść kwalifikacje, aby startując z ofertą szkoły, być bardziej konkurencyjnymi na rynku. W końcu co, jeśli nie wysokie kompetencje, zachęci rodziców do zapisania dzieci właśnie do ich szkoły? Znalezienie odpowiednich kursów dokształcających nie jest trudne – wystarczyło zgłosić się do prywatnego Centrum Szkolenia Nauczycieli i zapisać na któryś z nich, czyli w praktyce wypełnić formularz zgłoszeniowy.
> Miłym zaskoczeniem dla pań było to, że centrum dostaje dotacje pochodzące z funduszy unijnych przeznaczone właśnie na tego typu działania. Kobiety przygotowane były na opłatę za kurs podnoszący kwalifikacje, a tymczasem okazało się, że mogą uczestniczyć w nim za darmo. Koleżanka Haliny Bożena będzie pracować z grupą przedszkolaków – zdecydowała się więc na kurs „Rozwijanie zdolności i talentów dzieci w wieku przedszkolnym", a Halina z wielką satysfakcją ukończyła szkolenie „Praca z klasą i motywowanie uczniów". Bardzo pomogła jej w tym siostra, która opiekowała się Jasiem podczas nieobecności mamy.
Rodzic-pracownik – rozwój zawodowy rodziców podczas urlopu wychowawczego
Narodziny dziecka w życiu każdej rodziny przynoszą radość, ale i poważne zmiany. Urlop wychowawczy przeznaczony jest na opiekę nad dzieckiem, jednak nie musi nas eliminować z życia zawodowego. Aby pogodzić te dwie bardzo ważne dziedziny życia, powstał program „Rodzic-pracownik – rozwój zawodowy
rodziców podczas urlopu wychowawczego", realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach inicjatywy wspólnotowej EQUAL.
Głównym celem tego projektu był wzrost możliwości godzenia życia zawodowego z rodzinnym poprzez wypracowanie elastycznych form i zasad pracy na odległość dla osób przebywających na urlopie wychowawczym bądź mających do niego prawo. Docelowo projekt skierowany był do dwóch grup beneficjentów. Z jednej strony byli to rodzice na urlopie wychowawczym: z drugiej pracodawcy, którzy ich
zatrudniali. Elastyczne formy pracy testowało 30 rodziców, w tym 25 mam i 5 ojców.
W projekcie wzięło udział 24 pracodawców. Sporą trudność na etapie rekrutacji sprawiło organizatorom przedsięwzięcia przekonanie pracodawców do zatrudnienia rodziców, którzy mogliby pracować głównie w domu. Wiązało się to z dużymi zmianami, nie tylko w zakresie ustalenia obowiązków, ale i w systemie rozliczania z wykonanych zadań. Wśród pracowników znalazł się m.in. psycholog, księgowy,
specjalista do spraw funduszy z Unii Europejskiej, tłumacz oraz urzędnicy wyższego i niższego szczebla. Wyposażeni w przenośne komputery musieli wykazać się doskonałą organizacją czasu, solidnością i obowiązkowością. Przez cały rok trwania projektu pracodawcy i pracownicy objęci byli opieką prawną i wsparciem psychologicznym. Comiesięczny monitoring pozwalał orientować się w relacjach
pracodawca – pracownik oraz w sytuacji rodzinnej pracujących rodziców. Organizowane były również wyjazdy dla rodziców, na których odbywały się warsztaty psychologiczne. Spotkania te miały na celu monitorowanie potrzeb pracowników i przestrzegania zasad równości płci. Były również okazją do wymiany doświadczeń uczestników projektu. Dzięki temu projektowi pracownicy i pracodawcy przekonali
się, że praca zawodowa i bezpośrednia opieka nad dzieckiem nie tylko jest możliwa, ale przynosi także
wspaniałe rezultaty dla obu stron. Wartość całego projektu stanowiła 4 409 766 zł, a bezpośredni wkład unii to 3 307 324,5 zł. W jego ramach przeprowadzono szczegółową analizę przedstawiającą elastyczne
formy pracy, wypracowane zostały rozwiązania formalnoprawne umożliwiające łączenie roli rodzicielskiej z rozwojem zawodowym. Została nawiązana współpraca ponadnarodowa, która umożliwiła wymianę dobrych praktyk i nowatorskich rozwiązań w wielu krajach Unii Europejskiej.
Największym sukcesem projektu, poza uzyskaniem zadowolenia uczestników, ich dzieci i pracodawców, było przedstawienie premierowi rekomendacji do zmian przepisów prawa pracy. Część z nich znalazła się w przyjętej ustawie o telepracy, inne są w projekcie rządowym ustawy rodzinnej.
>Mały Jaś ma cztery latka, więc dopiero od roku chodzi do przedszkola, wcześniej na co dzień zajmowała się nim mama – Halina, która korzystała z urlopu wychowawczego. W tym czasie dużo rozmyślała o przyszłości rodziny, niezależności finansowej, a przede wszystkim możliwości realizacji swoich ambicji zawodowych. W efekcie doszła do wniosku, że najwyższy czas wziąć los we własne ręce. Postanowiła, że gdy Jaś będzie już na tyle duży, żeby pójść do przedszkola, ona założy własną firmę. Skończyła studia w kolegium nauczycielskim na wydziale lingwistyki w zakresie języka hiszpańskiego, przez wiele lat pracowała w szkołach państwowych. Ma doświadczenie zarówno w uczeniu małych dzieci, jak i nastolatków, najbardziej jednak lubi pracę z uczniami podstawówki. Halina pragnie się poświęcić pracy nauczyciela, ma jednak świadomość nikłych szans na wzrost niezbyt wysokich zarobków i perspektywę skromnej emerytury. Dlatego postanowiła coś zmienić – zawalczyć o lepszą przyszłość.
>Razem z mężem doszła do wniosku, że założy własną firmę – szkołę języków obcych dla najmłodszych. Do współpracy namówiła też dobrą koleżankę ze studiów. Przyjaciółki, zanim zagłębiły się w proces powstawania własnego przedsiębiorstwa, postanowiły zainwestować w swój rozwój i podnieść kwalifikacje, aby startując z ofertą szkoły, być bardziej konkurencyjnymi na rynku. W końcu co, jeśli nie wysokie kompetencje, zachęci rodziców do zapisania dzieci właśnie do ich szkoły? Znalezienie odpowiednich kursów dokształcających nie jest trudne – wystarczyło zgłosić się do prywatnego Centrum Szkolenia Nauczycieli i zapisać na któryś z nich, czyli w praktyce wypełnić formularz zgłoszeniowy.
> Miłym zaskoczeniem dla pań było to, że centrum dostaje dotacje pochodzące z funduszy unijnych przeznaczone właśnie na tego typu działania. Kobiety przygotowane były na opłatę za kurs podnoszący kwalifikacje, a tymczasem okazało się, że mogą uczestniczyć w nim za darmo. Koleżanka Haliny Bożena będzie pracować z grupą przedszkolaków – zdecydowała się więc na kurs „Rozwijanie zdolności i talentów dzieci w wieku przedszkolnym", a Halina z wielką satysfakcją ukończyła szkolenie „Praca z klasą i motywowanie uczniów". Bardzo pomogła jej w tym siostra, która opiekowała się Jasiem podczas nieobecności mamy.
Rodzic-pracownik – rozwój zawodowy rodziców podczas urlopu wychowawczego
Narodziny dziecka w życiu każdej rodziny przynoszą radość, ale i poważne zmiany. Urlop wychowawczy przeznaczony jest na opiekę nad dzieckiem, jednak nie musi nas eliminować z życia zawodowego. Aby pogodzić te dwie bardzo ważne dziedziny życia, powstał program „Rodzic-pracownik – rozwój zawodowy
rodziców podczas urlopu wychowawczego", realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach inicjatywy wspólnotowej EQUAL.
Głównym celem tego projektu był wzrost możliwości godzenia życia zawodowego z rodzinnym poprzez wypracowanie elastycznych form i zasad pracy na odległość dla osób przebywających na urlopie wychowawczym bądź mających do niego prawo. Docelowo projekt skierowany był do dwóch grup beneficjentów. Z jednej strony byli to rodzice na urlopie wychowawczym: z drugiej pracodawcy, którzy ich
zatrudniali. Elastyczne formy pracy testowało 30 rodziców, w tym 25 mam i 5 ojców.
W projekcie wzięło udział 24 pracodawców. Sporą trudność na etapie rekrutacji sprawiło organizatorom przedsięwzięcia przekonanie pracodawców do zatrudnienia rodziców, którzy mogliby pracować głównie w domu. Wiązało się to z dużymi zmianami, nie tylko w zakresie ustalenia obowiązków, ale i w systemie rozliczania z wykonanych zadań. Wśród pracowników znalazł się m.in. psycholog, księgowy,
specjalista do spraw funduszy z Unii Europejskiej, tłumacz oraz urzędnicy wyższego i niższego szczebla. Wyposażeni w przenośne komputery musieli wykazać się doskonałą organizacją czasu, solidnością i obowiązkowością. Przez cały rok trwania projektu pracodawcy i pracownicy objęci byli opieką prawną i wsparciem psychologicznym. Comiesięczny monitoring pozwalał orientować się w relacjach
pracodawca – pracownik oraz w sytuacji rodzinnej pracujących rodziców. Organizowane były również wyjazdy dla rodziców, na których odbywały się warsztaty psychologiczne. Spotkania te miały na celu monitorowanie potrzeb pracowników i przestrzegania zasad równości płci. Były również okazją do wymiany doświadczeń uczestników projektu. Dzięki temu projektowi pracownicy i pracodawcy przekonali
się, że praca zawodowa i bezpośrednia opieka nad dzieckiem nie tylko jest możliwa, ale przynosi także
wspaniałe rezultaty dla obu stron. Wartość całego projektu stanowiła 4 409 766 zł, a bezpośredni wkład unii to 3 307 324,5 zł. W jego ramach przeprowadzono szczegółową analizę przedstawiającą elastyczne
formy pracy, wypracowane zostały rozwiązania formalnoprawne umożliwiające łączenie roli rodzicielskiej z rozwojem zawodowym. Została nawiązana współpraca ponadnarodowa, która umożliwiła wymianę dobrych praktyk i nowatorskich rozwiązań w wielu krajach Unii Europejskiej.
Największym sukcesem projektu, poza uzyskaniem zadowolenia uczestników, ich dzieci i pracodawców, było przedstawienie premierowi rekomendacji do zmian przepisów prawa pracy. Część z nich znalazła się w przyjętej ustawie o telepracy, inne są w projekcie rządowym ustawy rodzinnej.
Więcej możesz przeczytać w 40/2008 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.