Niepozorne kwadraciki pełne małych czarnych robaczków, zwane przez wtajemniczonych fotokodami, coraz śmielej atakują świadomość Polaków. Najczęściej spotykamy je na billbordach. Nowa forma informowania zakłada, że ludzie przemieszczają się ulicami bez notesu i długopisu, ale za to z aparatem fotograficznym w telefonie. Wystarczy sfotografować, a właściwie zeskanować abstrakcyjną formę graficzną, aby odczytać na ekranie telefonu wiadomość przygotowaną przez autorów grafiki. Na małym kwadraciku mieści się kilkaset wyrazów, ale i tak jest wykorzystywana tylko część pojemności, bo zwykle w ten sposób są zapisywane linki do stron internetowych. Po sfotografowaniu kodu można się połączyć ze wskazaną domeną zaprojektowaną do współpracy z telefonami komórkowymi. Polscy operatorzy wybrali format Data Matrix. Japończycy postawili na QR, który radzi sobie z alfabetem japońskim, a także z arabskim, hebrajskim i z cyrylicą. Z fotokodów korzystają światowe firmy, m.in. McDonald’s i Lee. PepsiCo łączy fotokodomaniaków ze stronami internetowymi modelki Kelly Brook, której ciało chciałoby mieć większość Brytyjek. W Polsce w kampanii reklamowej fotokody na dużą skalę wykorzystuje Kompania Piwowarska, producent piwa Lech. Fotokod może przygotować każdy. Wystarczy ściągnąć z Internetu specjalne narzędzie. Technika jest użyteczna m.in. przy przygotowywaniu wizytówek. Zwykle nie mamy czasu, aby wklepywać dane z papierowego kartonika, a to dzieje się samo dzięki zawartemu w wizytówce fotokodowi. Data Matrix nie koduje jednak polskich znaków diakrytycznych.
Jak korzystać z fotokodów: - wyślij SMS ze słowem „fotokody" pod wskazany numer telefonu (robi się to tylko raz – aktywując usługę); - odbierz wysłaną przez operatora aplikację do odczytywania fotokodów za pomocą wbudowanego aparatu fotograficznego (jej pobranie jest bezpłatne); - odczytuj zeskanowane fotokody przez komórkę (w wypadku korzystania z odszyfrowanych linków koszty połączenia z Internetem wynikają z taryf operatorów). Wyjaśnia Mirosław Nowoszewski z firmy Supermedia Interactive | |
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.