Kto zgranie 50 mld dolarów na rynku m ediów w Stanach Zjednoczonych?
Było dwóch szaleńców w sektorze medialnym: Ted Turner i ja. Teraz zostałem tylko ja - stwierdził w grudniu 2003 r. Rupert Murdoch, magnat medialny, właściciel m.in. "New York Post", "The Times" i wytwórni filmowej 20th Century Fox. Turner udał się na biznesową emeryturę, Murdoch agresywnie inwestuje. Właśnie przejął pakiet kontrolny największej amerykańskiej telewizji satelitarnej DirecTV. Dzięki temu zyskał możliwość dystrybucji programów produkowanych przez jego firmy. Dla amerykańskich kablówek to początek wojny o klienta, która de facto jest walką o przeżycie. Atak z zaskoczenia Murdochowi się nie udał. Przygotowując się do starcia, telewizje kablowe zainwestowały w sieci 75 mld USD. - Gdyby nie te inwestycje, kablówki byłyby bezbronne - żałował publicznie Murdoch. Żal jest jak najbardziej na miejscu. 108 mln amerykańskich gospodarstw domowych wydaje rocznie 50 mld USD na abonament telewizji satelitarnych lub kablowych.
Miliard za milion
Murdoch ma prosty patent na sukces: zawsze stara się przyciągać klientów, dając więcej niż konkurencja za niższą cenę. Teraz planuje dołączyć do oferty DirecTV kanał Fox News, perłę w koronie imperium Murdocha (pod względem liczby widzów kanał ten wyprzedził CNN). Widzowie DirecTV niedługo będą mogli oglądać także nowy program historyczny. Będzie on emitował filmy biograficzne przygotowywane przez studio Fox dla kanału A&E. Fox News chce również uruchomić własny program z informacjami ekonomicznymi, by odebrać widzów CNBC (założony w 1989 r. biznesowy kanał NBC).
Szefem DirecTV został Chase Carey, jeden z dyrektorów ds. działalności operacyjnej News Corp. Carey chce do 2008 r. zainwestować ponad miliard dolarów w rozwój lokalnych programów telewizyjnych w 210 miejscowościach w USA. Lokalne programy były dotychczas bastionem telewizji kablowych. W ten sposób Carey planuje zdobyć milion abonentów rocznie. Jego zdaniem, operatorzy kablowi nie przywykli do konkurencji. - Wymyślenie nowego programu zajmuje im pół roku, nam miesiąc - dodaje.
Poligon Brytania
Doświadczenie w walce z kablówkami Murdoch zdobywał w Wielkiej Brytanii. W 1989 r. wykupił tam pakiet kontrolny telewizji satelitarnej BSkyB (British Sky Broadcasting Group - należą do niej m.in. kanały Sky News). Klientom zaoferował ponad 400 programów, umożliwił robienie zakupów za pomocą telewizora oraz wybieranie obrazu z różnych kamer podczas transmisji imprez sportowych. Zdobył w ten sposób 7 mln klientów. Jeden z brytyjskich operatorów telewizji kablowej znikł z rynku, dwaj pozostali musieli przeprowadzić restrukturyzację.
Amerykańskie telewizje kablowe wyciągnęły wnioski z klęski firm brytyjskich. Brian Roberts, szef Comcastu, największej (21 mln abonentów) amerykańskiej kablówki, sięgnął po taktykę Murdocha, czyli oferuje więcej za mniej. Udostępnił klientom kultowy program muzyczny MTV i Nickelodeon, kanał dla dzieci w wieku od dwóch do jedenastu lat. Zawarł także umowę z najważniejszymi drużynami sportowymi z Chicago - Bulls, Cubs, White Sox oraz Blackhawks - na stworzenie kanału sportowego. Wymusił też na producentach programów niższe stawki za transmisje, aby równocześnie obniżyć ceny. Bez względu na to, kto na amerykańskim rynku medialnym wygra rywalizację o 50 mld USD, spora część pieniędzy zostanie w kieszeniach klientów.
Więcej możesz przeczytać w 8/2004 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.