Polacy ubierają się tak jak bohaterowie seriali
Po polskich ulicach, głównie w małych miastach spacerują kopie serialowych bohaterów: tak samo ubrani, z identycznymi fryzurami, a nawet noszący podobne tatuaże i kolczyki. Prawdziwymi dyktatorami mody stali się kostiumografowie, którzy projektują ubiory dla bohaterów telenowel.
Od Marleny do Alexis
Niemal przez cały XX wiek styl bycia i ubierania się lansowały gwiazdy kina. Męski strój Marleny Dietrich, szale Grety Garbo czy połyskliwe suknie i pieprzyk na policzku Marilyn Monroe znajdywały miliony naśladowczyń na całym świecie. W latach 50. modę wyznaczali również francuscy intelektualiści z kawiarenek z Saint Germain des Pres - Jean Paul Sartre, Simone de Beauvoir czy Albert Camus. Ich znakiem rozpoznawczym były czarne golfy i czarne sukienki. - Obecnie w modzie dominuje masowa reprodukcja. Wzory nie pochodzą z górnej półki, lecz od bohaterów powszednich, czyli telewizyjnych - mówi prof. Barbara Hanuszkiewicz z Katedry Ubioru ASP w Łodzi. Zaczęło się w latach 80., gdy emitowano serial "Dynastia". Na polskich ulicach pojawiły się kopie Alexis, Krystle, Kirby, Blake'a czy Adama Carringtonów. Film emitowano w Polsce z kilkuletnim opóźnieniem, więc był to skansen mody. W latach 90. noszono się na Brendę, Donnę, Kelly, Dylana, czy Brandona - bohaterów "Beverly Hills 90210".
Współczesnym wzorem kobiecej mody stała się Sarah Jessica Parker, grająca rolę Carrie w serialu "Seks w wielkim mieście". Jej kostiumografowie
- Pat i Rebecca Fields - są świadomi roli, jaką odgrywają w tworzeniu obrazu amerykańskiej i europejskiej ulicy. - Czekamy na oferty producentów ubrań. Wiemy, że to my dyktujemy trendy - mówią. Podobnie traktują swoich bohaterów twórcy serialu "Rodzina Soprano". HBO wraz z firmą Zanzara International przygotowuje zestaw kamizelek, koszul, krawatów i szlafroków. To pierwsza w historii mody kolekcja wzorowana na kostiumach z telewizyjnego serialu.
Od "Czterdziestolatka" do "Kasi i Tomka"
W latach 70. Polacy zakładali stroje podobne do tych, które nosili bohaterowie "Czterdziestolatka" - Magda i Stefan Karwowscy. - Niejedna Polka zakładała wówczas hinduski strój ? la Alina Janowska czy cygański ? la Anna Seniuk - wspomina Jerzy Gruza, reżyser "Czterdziestolatka".
Serialowe postacie naśladowano na dużą skalę, gdy emitowano serial "W labiryncie". Wzorowano się wówczas na Joannie i Adamie Racewiczach, Ewie i Renacie Glinickich czy Pawle Haniszu. Od kilku lat Polacy ubierają się jak postacie z seriali "Na dobre i na złe", "Klan", "Graczykowie", a ostatnio "M jak miłość" oraz "Kasia i Tomek". - Gdybym ubrała Kasię w wyjątkowo szałowy ciuch, nazajutrz sklepy w całej Polsce przeżywałyby zmasowany atak klientek - śmieje się Dorota Williams, kostiumograf serialu "Kasia i Tomek". Nowa skórzana kurtka Michała Milowicza, czyli Cezarego Cwała z "Lokatorów", wkrótce po emisji pojawiła się na bazarach. Większość bohaterów polskich seriali nosi jednak ubrania, które można kupić w sklepach. - Skromne budżety telenowel zmuszają do wypożyczania ubrań od firm - opowiada Dorota Roqueplo, kostiumograf serialu "Zostać miss". - Nie ma pieniędzy, by kostiumy szyć według oryginalnych projektów. Na końcu każdego odcinka mamy listę firm odzieżowych, które wypożyczają stroje. Potem widzowie szukają takich samych ubrań, w jakich wystąpili Joanna Brodzik czy Paweł Wilczak.
Klanówka
Lucyna Erol, stylistka sitcomu "Lokatorzy", pozwala sobie na ekstrawagancje w ubieraniu aktorów. Małgorzacie Lewińskiej założyła krawat z tyłu. Na studenckich imprezach dziewczyny zdejmują swoim narzeczonym krawaty i zakładają sobie na plecy, naśladując serialową Partycję Cwał. Podobnie stało się z dewizką noszoną w "Klanie" przez Agnieszkę Kotulankę. - Przyniosłam łańcuszek od zegarka mojego dziadka i włożyłam go na szyję pani Kotulance - wspomina kostiumograf telenoweli Maria Wakulińska. Od tego czasu jubilerzy nie mogą nadążyć z produkcją podobnego łańcuszka, który nazywany jest "klanówką".
Więcej możesz przeczytać w 15/2003 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.